Wat is visuele communicatie en waarom is dit belangrijk?

1 dec 2020

"

Wat is visuele communicatie? Visuele communicatie is een manier om ideeën, kennis of informatie grafisch (visueel) weer te geven en over te brengen op een efficiënte manier en helpt om een beter overzicht te creëren. Het is een cruciaal onderdeel geworden van de manier waarop wij met elkaar communiceren.

Stiekem kunnen we nog steeds geen grote hoeveelheid gegevens onthouden en hebben we moeite om een ​​groter geheel te zien in de soep van ervaringen en kennis die beschikbaar is. Abstracte informatie vastleggen is een grotere uitdaging geworden.

Gelukkig kunnen visuele vormen ons helpen bij boodschappen overbrengen of het onthouden van verschillende informatie en feitjes. Maar waarom is visuele communicatie zo belangrijk geworden in onze digitale wereld?

Waarom is visuele communicatie belangrijk?

Digitalisering en globalisering zijn tegenwoordig veel gebruikte termen, deze termen maken onze wereld steeds diverser en complexer. Wat we doen, wordt niet langer uitgelegd door hoe we het doen of wat het precies inhoudt.

Vaak wordt er een korte samenvatting gegeven of komt er een hele lange beschrijving van wat wij bijvoorbeeld doen voor werk. Doordat banen tegenwoordig zoveel verschillende dingen inhouden wordt het lastiger om uit te leggen wat we precies doen.

Dit geldt niet alleen voor onze banen maar om alle informatie die wij op dit moment tot onze beschikking hebben. Waar je vroeger naar de bibliotheek ging voor een boek; open je nu Google om het antwoord te vinden op jou vraag.

De manier waarop wij informatie ontvangen en verwerken is drastisch veranderd. Steeds meer informatie wordt visueel weergegeven. Het lezen van lappen tekst wordt bijna alleen noodzakelijk voor een diepgaande zoektocht naar informatie.

“Tekst is bedoeld voor diepgaande inzichten. Al het andere moet in één oogopslag gemakkelijk op te nemen zijn.” – Ivan Hong

Natuurlijk valt dit tegen te spreken, maar als je er over nadenkt hoeveel tekst je soms gelezen hebt voor je bij dat ene belangrijke feitje kwam waar het daadwerkelijk om draaide…

De verandering naar visuele communicatie wordt alleen maar sterker in onze digitale wereld waar wij online overladen worden met visuele content. Dit heeft te maken met de manier waarop wij denken en informatie verwerken.

Hoe kan visuele communicatie jou helpen?

Er zijn 3 belangrijke reden waarom visueel communiceren ons kan helpen:

  1. Het helpt ons informatie te onthouden
  2. Het helpt ons informatie te begrijpen
  3. Het helpt ons informatie over te brengen

Onthouden, begrijpen en overbrengen zijn de sleutels tot communicatie. Hieronder zal ik verder ingaan op de manier hoe visuele content dit verder kan versterken.

1. Informatie onthouden

Met de lading aan informatie waarmee wij tegenwoordig elke dag overspoeld worden, is het niet gek dat wij niet alles kunnen onthouden. Toch is het belangrijk om de informatie te onthouden die belangrijk voor ons is.

Visuele content zegt meer dan pagina’s aan tekst. Wij onthouden gemiddeld 80% van wat wij zien en maar 20% van wat wij lezen. Het gebruiken van visuele vormen heeft daardoor veel voordelen voor onze hersenen. Mede doordat 90% van alles wat onze hersenen verwerken visueel is.

Lees bijvoorbeeld het volgende woord: IKEA

Grote kans dat je visueel een Billy kast, Zweedse balletjes of het grote blauwe gebouw voor je zag. Misschien nog wel beter: de volledige visuele instructies die IKEA meelevert.

Visuele communicatie IKEA

Het deel in onze hersenen dat verantwoordelijk is voor het verwerken van visuele content is de visuele cortex. Dit is een groot deel van onze hersenen die zich achter in het hoofd bevindt. Daarnaast hebben wij een ander kleiner gebied genaamd: Broca, deze regelt het lezen van tekst. De Broca heeft een veel kleinere capaciteit om iets te verwerken.

Aan de hand van deze informatie zijn veel bedrijven aan de slag gegaan om hun marketing visueler te maken. Denk hierbij aan infographics, diagrammen of een tijdlijn. Hierdoor zien wij op social media of tijdens een presentatie niet alleen tekst maar ook visuele content die wij vaak het beste onthouden.

Omdat wij zo overladen worden met deze vorm van communicatie, raken wij er ook steeds meer aan gewend. Het begrijpen gaat steeds sneller.

2. Informatie begrijpen

Heeft iemand je wel eens verteld dat je snel afgeleid bent? Of merk je zelf dat je snel afgeleid bent door bijvoorbeeld je telefoon? Dit is niet zo raar want volgens een onderzoek van Microsoft (2015) is onze aandachtsspanne gezakt onder dat van een goudvis….

Van ongeveer 12 seconden die wij in het jaar 2000 nog konden opbrengen is dit gezakt naar 8,25 seconden in 2013. En het ziet er niet veel belovend uit voor de toekomst. Terug naar de vergelijking met de goudvis, deze heeft ongeveer 9 seconden nodig om afgeleid te worden.

Gemiddelde menselijke aandachtspanne 6

Dit betekent dus dat wij informatie sneller moeten kunnen begrijpen, voordat wij straks afgeleid zijn met de vraag wat je wilt eten vanavond. Ik hoop dat ik je met die vraag niet te veel heb afgeleid en je meer wilt weten over visuele communicatie.

Visuele communicatie kan namelijk de uitkomst bieden hier. Doordat wij deze vorm van informatie sneller opnemen en begrijpen. Daarnaast biedt een plaatje(visueel) geen ruimte voor lappen tekst. Hierdoor wordt alleen de essentie van het verhaal weergegeven. Dat ene belangrijke feitje uit het onderzoek in plaats van het gehele onderzoek.

De meeste mensen zijn namelijk alleen opzoek naar het antwoord op hun vraag en niet naar het hele onderzoek voorafgaand. Voor de personen die geïnteresseerd zijn in het onderzoek kunnen altijd de volledige analyses opzoeken en bestuderen.

De 80% die je onthoudt van visuele content is niet eens de beste manier om iets te onthouden. Het overbrengen van informatie zorgt ervoor dat je de content nog beter onthoudt en begrijpt. Ook interactieve leerprocessen spelen hierbij een grote rol.

3. Informatie overbrengen

Ons hoofd wordt soms overspoeld met ideeën. Hoe we de woonkamer opnieuw zouden kunnen inrichten. Hoe je het beste je tijd kan verdelen voor morgen. Of hoe je bijvoorbeeld je bedrijf verder kan laten groeien met een nieuwe service.

Soms worden die ideeën vergeten, maar vaak genoeg worden deze ook uitgewerkt in detail (soms iets te veel detail) en daardoor door de bomen het bos niet meer zien. Welke idee is nu goed? Welk idee is haalbaar? en zou ik eventueel ideeën kunnen combineren?

Deze ideeën kun je gemakkelijk visueel tekenen of je kan gebruik maken van een van de vele modellen die er zijn. Deze modellen zijn vaak bedoeld om gericht te werken en de essentie weer te geven, visueel tekenen doet hetzelfde.

Visueel communiceren ideeen

Het gaat hier niet om kunst maar om het begrijpelijk maken van informatie voor jezelf en anderen. Door alles visueel uit te werken en te sorteren in de modellen ontstaat er een overzicht, het grote plaatje komt naar voren. Discussies kunnen hierom gevoerd worden om de gevonden resultaten te optimaliseren.

Wanneer alles staat wil je dit natuurlijk naar buiten brengen. Dit moet daarom weer duidelijk en efficiënt worden gepresenteerd vanwege de eerdergenoemde redenen. Hiermee sluiten wij de cirkel waar visuele communicatie zoveel impact kan maken.

Mogelijkheden van visuele communicatie

Om een beter idee te geven van de mogelijkheden die visueel communiceren heeft, heb ik hieronder een lijstje gemaakt met verschillende ideeën. Ideeën waar visuele communicatie allemaal bij helpt en waarom het zo belangrijk is dat wij deze manier van communiceren meer gaan gebruiken.

  • Visuele content blijft hangen in ons langetermijngeheugen
  • Visuele content wordt sneller opgenomen door onze hersenen
  • Het helpt ons met leren en begrijpen van informatie
  • Visuele content kan onze emoties raken
  • Het motiveert leerlingen en studenten bij hun studie
  • Het kan nieuwe inzichten aan het licht brengen.

Bij Discover Visually proberen wij jou te helpen naar de ontdekkingstocht van visuele communicatie. Speciaal voor scholen/docenten en voor leerlingen hebben wij verschillende workshops opgezet om de basis en verdiepende manieren van visueel communiceren onder de knie te krijgen.

Written by Julian Oude Maatman

Afgestudeerd met een Master in Entrepreneurship and Business Development. Gepassioneerd over het opzetten van bedrijven en het helpen van andere ondernemers vanuit de hele wereld.

This might be interesting for you

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.